Załącznik nr 1 do Uchwały nr 72/VI/2003
Załącznik nr1 do Uchwały Nr 72/VI/2003
Rady Gminy i Miasta w Koziegłowach z dnia 23 kwietnia 2003 r.
REGULAMIN UTRZYMANIA PORZĄDKU I CZYSTOŚCI NA TERENIE GMINY I MIASTA KOZIEGŁOWY
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§1
- Regulamin ustala szczeg6łowe zasady utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości znjdującej się w gminie i mieście.
- Postanowienia Regulaminu są interpretowane i stosowane w zgodzie w szczególności z przepisami ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w (Dz.U. nr 132 poz.622, z późn. zm.) oraz ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. nr 62 poz.628).
§2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- odpadach komunalnych drobnych - należy przez to rozumieć odpady zbierane do typowych pojemników,
- odpadach komunalnych wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary lub masę, w typowych pojemnikach,
- odpadach roślinnych - należy przez to rozumieć odpady powstające na prywatnych lub publicznych terenach zielonych wskutek ich pielęgnacji lub uprawiania oraz odpady pochodzenia roślinnego z targowisk,
- zakładzie utylizacji odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć legalnie działający obiekt służący prowadzeniu odzysku lub unieszkodliwienia odpadów komunalnych; w szczególności mogą to być składowiska, kompostownie, spalarnie, zakład przetwarzania odpadów wielkogabarytowych, budowlanych, surowców wtórnych, punkty zlewne odpadów ciekłych,
- firmie wywozowej - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę, w rozumieniu odpowiednich przepisów, posiadającego wydane przez burmistrza gminy i miasta zezwolenie na wykonanie usług związanych z postępowaniem z odpadami komunalnymi lub nieczystościami ciekłymi.
§3
Regulamin obowiązuje:
- właścicieli nieruchomości,
- kierowników budów,
- jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,
- wszystkich korzystających z terenów będących własnością gminy.
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na nieruchomościach i terenach użytku publicznego.
§4
- Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości.
- Właściciele nieruchomości albo inne podmioty wskazane ustawą z 13 września 1995 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mają obowiązek niezwłocznego oczyszczania ze śniegu i lodu oraz usuwania błota i zanieczyszczeń z chodnika.
- Obowiązek określony z ust.2 dotyczy innych części nieruchomości służących do użytku publicznego.
§5
- Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarniecie w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika. Piasek użyty do tych celów należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.
- Zanieczyszczenia usuwane z chodników winny być gromadzone w pojemnikach na odpady, z zachowaniem postanowień §l7 ust.2i 3.
- Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.
- Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania sopli i nawisów śniegu z dachów i gzymsów budynków niezwłocznie po ich pojawieniu
- Obowiązki określone w ust.1-4 dotyczą właścicieli nieruchomości bądź innych podmiotów obciążonych obowiązkiem oczyszczania chodników oraz zarządców dróg.
§6
- Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania, w sposób niedopuszczający do przepełnienia.
- Obowiązek określony w ust.l dotyczy także za zarządzającego drogą publiczna, znajdującą się na obszarze zabudowanym w rozumieniu przepisów ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U nr 98 poz.602 z późn. zm.) oraz, w odniesieniu do przystanków komunikacji publicznej, przedsiębiorców korzystających z takich przystanków.
§7
- Zabrania się na terenie całej gminy i miasta spalania odpadów z działalności gospodarczej.
- Dopuszcza się spalanie pozostałości roślinnych.
- Zabrania się niszczyć roślinność na zieleńcach przeznaczonych do użytku publicznego.
- W przypadku składowania materiałów budowlanych w pasie drogowym właściciel zobowiązany jest uzyskać zgodę zarządcy drogi na powyższe składowanie.
- Zabrania się niszczenia elewacji budynków, ogrodzeń i innych obiektów dostępnych publicznie, a także umieszczania na nich plakatów, reklam, ogłoszeń oraz malowania haseł i rysunków.
- Zabrania się wypalania suchych traw na łąkach, nieużytkach, rowach i terenach odłogowych
- Zabrania się wypuszczania nieczystości ciekłych do rowów, rzek i kanalizacji deszczowej
Rozdział 3
Zasady usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości.
§8
- Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie, natomiast nieczystości ciekłe, nieodprowadzane do sieci kanalizacyjnej bądź przydomowej oczyszczalni ścieków, w zbiornikach odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. nr 106 poz. 1126 z późn. zm.)
- Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne.
§9
Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących gromadzeniu odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi określają przepisy odrębne.
§10
- Pojemniki na odpady komunalne drobne należy ustawić w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników jak i dla pracowników firmy wywozowej, w sposób niepowodujący nadmiernej uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
- Pojemniki powinny być ustawione w granicach nieruchomości w miejscu trwale oznaczonym, na równej nawierzchni, w miarę istniejących możliwości
- utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.
- Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.
- Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do ustawiania koszy na odpady ustawianych na drogach publicznych i przystankach komunikacji zbiorowej
§11
- Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i nie powodowało zagrożeń dla zdrowia użytkowników.
§12
- Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom firmy wywozowej dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażenia na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.
- Obowiązki określone w ust. 1 dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.
§13
- Powstające na terenie nieruchomości odpady roślinne powinny być gromadzone oddzielnie oraz przekazywane do kompostowni odpadów. Z obowiązku zwolnieni są właściciele nieruchomości dokonujący kompostowania we własnym zakresie bądź używający drewna do celów energetycznych.
§14
- Stałe odpady komunalne drobne muszą być usuwane z terenu nieruchomości periodycznie w terminach uzgodnionych z firmą wywozową.
- Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastapi wypływ ze zbiornika, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych.
Rozdział 4
Urządzenia przeznaczone do gromadzenia odpadów.
§15
Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie jej w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych poprzez zakup takich urządzeń, wydzierżawienie od firmy wywozowej lub gminy lub w inny sposób ustalony w drodze umowy z firmą wywozową lub innym podmiotem.
§16
- Odpady komunalne drobne mogą być gromadzone jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach, wyłącznie do tego celu przeznaczonych.
- Pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych drobnych mogą mieć pojemność od 0,05 do 5m3 a kontenery od 5 do 36m3
- Pojemniki na odpady komunalne drobne służą wyłącznie do gromadzenia tego rodzaju odpadów.
- W sytuacjach wyjątkowego krótkotrwałego zwiększania ilości odpadów komunalnych dozwolone jest gromadzenie ich w szczelnych workach z tworzywa.
- Kosze na odpady, ustawiane na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz na terenach użytku
publicznego, powinny odpowiadać następującym wymaganiom:
- a) powinny być ustawione w miejscach o największym nasileniu ruchu pieszego.
- b) powinny być metalowe o pojemności odpowiedniej do potrzeb i opisane
§17
- Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a szczególności ma obowiązek utrzymywania ich w czystości oraz co najmniej raz na kwartał dezynfekowania.
- Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej.
- Zabrania się spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych (także suchych odpadów roślinnych). Nie narusza to zwolnienia określonego w §12 Regulaminu.
- Obowiązki określone w ust.l-3 stosuje się odpowiednio do koszy na odpady, ustawionych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.
§18
Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nieutrudniający korzystanie z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione i usuwane możliwie jak najszybciej, w terminach uzgodnionych z firmą wywozową lub podmiotem prowadzącym zakład ich utylizacji.
§19
- Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnej zbiórki następujących odpadów
- szkło
- papier
- tworzywa sztuczne
- Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się pojemniki odpowiadające ogólnym warunkom określonym w niniejszym regulaminie z tym, że pojemniki te powinny być utrzymywane w następującej kolorystyce:
- a) niebieski - z przeznaczeniem na papier,
- b) biały - z przeznaczeniem na szkło białe,
- c) zielony - z przeznaczeniem na szkło kolorowe,
- d) srebrzystoszary - z przeznaczeniem na metale,
- e) żółty - z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne,
- f) brązowy - z przeznaczeniem na odpady organiczne.
- Pojemniki dla selektywnej zbiórki odpadów nieodpłatnie udostępnia mieszkańcom gmina, są ustawione w miejscach ogólnodostępnych.
- Selektywna zbiórka odpadów powinna być przeprowadzona z zachowaniem ogólnych warunków usuwania odpadów określonych w niniejszym Regulaminie. Szczegółowe zasady selektywnej zbiórki odpadów ustalone zostaną w umowie z firmą wywozową lub zakładem utylizacji odpadów.
Rozdział 5
Zasady rozliczania usług w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi i nieczystościami ciekłymi.
§20
- Ustala się następujące normatywne ilości stałych odpadów komunalnych drobnych produkowanych przez jedną osobę wciągu tygodnia:
- a) 10 litrów jako ilość podstawową
- b) 5 litrów dla osób zamieszkujących na nieruchomościach, prowadzących selektywną zbiórkę odpadów bądź też właściciele prowadzą kompostowanie odpadów organicznych we własnym zakresie, albo oba te działania są prowadzone łącznie,
- c) 5 litów na każdą z osób przebywających na terenie szkoły każdego typu,
- d) 2 litry na każdą z osób przebywających na terenie przedszkoli
- e) 5 litrów na każdego pracownika zatrudnionego w obiekcie biurowym.
- Normatywnie ilość nieczystości płynnych wylicza się według zasad określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14.01.2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz.U.nr 8 poz 70).
§21
- Ustala się następujące zasady rozmieszczania pojemników na odpady komunalne drobne na nieruchomościach:
- a) na każdej nieruchomości zamieszkałej powinien się znajdować pojemnik o pojemności będącej co najmniej iloczynem liczby osób rzeczywiście zamieszkujących na terenie nieruchomości i obowiązującej dla danej nieruchomości normatywnej ilości odpadów, ustalonej według zasad określonych w §20
- b) na nieruchomościach obejmujących budynki wielomieszkaniowe, biurowe, lub inne służące przebywaniu większej liczby osób łączna objętość pojemników może się różnić o 1/10 w stosunku do objętości wyliczonej zgodnie z zasadami określonymi w pkt a.
§22
- Właściciel nieruchomości obowiązany jest do zawarcia umowy na odbiór odpadów co najmniej w ilości wynikającej z wyliczenia dokonanego w oparciu o przepisy niniejszego rozdziału.
- Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do pobierania, przechowywania i okazywania, na zasadach określonych w ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, dowodów usunięcia ustalonej ilości odpadów w sposób zgodny z postanowieniami tejże ustawy.
- Właściciel nieruchomości jest obowiązany do udzielania firmie wywozowej informacji niezbędnych dla ustalenia treści umowy o usuwanie odpadów w sposób zgodny z wymaganiami określonymi w niniejszym Regulaminie.
Rozdział 6
Obowiązki właścicieli zwierząt domowych
§23
- Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia z niego.
- Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub zwierzęcia.
- Właściciele psów mają obowiązek dokonywać szczepień ochronnych a w szczególności szczepień przeciwko wściekliźnie.
§24
- W miejscach publicznych psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
- Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnika.
- Zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych, jeżeli zakaz taki wynika z wyraźnego oznakowania dokonanego przez właściciela nieruchomości (placówki czy obiektu).
§25
- Właściciel zwierząt domowych są ze sobą zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych lub w innych pomieszczeniach budynków służących do użytku publicznego, a także na terenach użytku publicznego, takich jak ulice, chodniki, parki, skwery, zieleńce itp.
- Zakazuje się wyprowadzania psów do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci.
Rozdział 7
Zasady utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.
§26
- Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszym regulaminie.
- Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest obowiązany zapewnić:
- a) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym zwłaszcza z wymaganiami niniejszego Regulaminu, i nie zanieczyszczenie terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,
- b) niepowodowanie uciążliwości przez prowadzoną hodowlę, wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich, takich jak hałas, odory czy podobne,
- c) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych oraz weterynaryjnych.
Rozdział 8
Deratyzacja na terenie Gminy i Miasta sposoby jej przeprowadzenia
§27
- Właściciel nieruchomości ma obowiązek przeprowadzenia deratyzacji na jej terenie w każdym przypadku wystąpienia zaszczurzenia.
- Nieruchomości i obiekty na nich zlokalizowane, które należądo osób prawnych, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, właścicieli domów wielorodzinnych, urzędy, organy administracyjne, zakłady opieki zdrowotnej i opieki społecznej, szkoły i placówki w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, placówki kulturalno - oświatowe są objęte obowiązkową deratyzacją.
- Deratyzacja wymieniona w ust. 2 przeprowadzana jest dwa razy w roku, w miesiącach kwiecień i wrzesień.
- Deratyzację winny wykonywać specjalistyczne jednostki posiadające środki do jej wykonania.
- Uczestnicy akcji deratyzacyjnej zobowiązani do przeprowadzenia deratyzacji w terminie do dwóch tygodni od jej zakończenia są zobowiązani złożyć Burmistrzowi Gminy i Miasta Koziegłowy sprawozdanie na piśmie z jej wykonania.
- Powszechne akcje deratyzacyjne organizowane będą w porozumieniu oraz każdorazowo na wniosek Państwowego Terenowego Inspektora Sanitarnego.
Rozdział 9
Przepisy końcowe
§28
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udzielania informacji związanych z wykonaniem obowiązków określonych niniejszą Uchwałą, oraz umożliwienia wstępu na teren posiadłości w celu kontroli przestrzegania postanowień niniejszego regulaminu upoważnionym do tego organom administracji samorządowej.