Regulamin Komisji Rewizyjnej

REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ RADY GMINY I MIASTA KOZIEGŁOWY

    I. Postanowienia ogólne.

    § 1

    Regulamin Komisji Rewizyjnej Rady Gminy i Miasta Koziegłowy, zwany dalej Regulaminem określa zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej  Rady Gminy i Miasta Koziegłowy, zwanej dalej Komisją.

    § 2

    1. Komisja Rewizyjna jest stałą komisją powoływaną w celu kontrolowania działalności burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy.

    2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

    3. Komisja bada i ocenia na polecenie Rady, materiały z kontroli działalności Burmistrza , jednostek organizacyjnych Gminy i jednostek pomocniczych, dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznych.

    4. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i w niniejszym regulaminie.

    § 3

    Komisja podlega Radzie Gminy i Miasta.

    II. Skład Komisji Rewizyjnej.

    § 4

    1. Komisja składa się z: Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz pozostałych członków w liczbie 3, wybieranych wyłącznie zpośród radnych, w tym przedstawicieli wszystkich klubów, uchwałą Rady podejmowaną zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.

    2. Odwołanie członków Komisji następuje na zasadach określonych w ust. 1.

    3. W skład Komisji nie mogą być powołani radni pełniący funkcje Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczącego Rady.

    4. W miarę możliwości, Rada powinna unikać powoływania do składu Komisji radnych zatrudnionych w ramach stosunku pracy w gminnych jednostkach organizacyjnych.

    5. Mandat członka Komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka Komisji na przewodniczącego lub zastępcę przewodniczącego Rady.

    § 5

    1. Członkowie Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach Komisji, w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

    2. W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji.

    3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji decyduje Rada.

    4. Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

    5. W sprawach nie uregulowanych w Regulaminie stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego.

    III. Zadania kontrolne

    § 6

    1. Komisja kontroluje działalność Burmistrza, jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy pod względem:

      - legalności,

      - gospodarności,

      - rzetelności,

      - celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

    2. Komisja kontrolując działalność Burmistrza, jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu Gminy i Miasta.

    § 7

    Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.

    § 8

    Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

      1) kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

      2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

      3) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.

    § 9

    1. Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pracy Komisji zatwierdzonym przez Radę.

    2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej zatwierdzonym planem pracy Komisji.

    3. Komisja może przeprowadzić kontrole problemowe i sprawdzające także wówczas, gdy nie są one objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji.

    § 10

    Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 45 dni roboczych , a kontrole problemowa i sprawdzająca - dłużej niż 10 dni roboczych.

    § 11

    1. Kontroli Komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań ( kontrola wstępna).

    2. Rada może nakazać Komisji nie rozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez Komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.

    3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

    4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2 - 3 wykonywane są niezwłocznie.

    5. Komisja obowiązana jest do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.

    § 12

    1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 6 ust. 1 .

    2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

    3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko , co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowód mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zaznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

    IV. Tryb kontroli.

    § 13

    1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.

    2. Przewodniczący Komisji wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

    3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji.

    4. Kontrole ( z zastrzeżeniem ust. 6 ) przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby ( osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

    5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o którym mowa w ust. 4 oraz dowody osobiste.

    6. W przypadkach nie cierpiących zwłoki, każdy z członków Komisji może przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszej uchwały Komisji oraz upoważnienia, o którym mowa w ust. 4. Za przypadki nie cierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje, w których członek Komisji poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych strat materialnych w mieniu komunalnym. Za znaczne straty materialne przyjmuje się straty równoważne lub większe od kwoty 10.000 zł.

    7. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6, kontrolujący jest obowiązany zwrócić się - w najkrótszym możliwym terminie - do Przewodniczącego o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.

    8. W przypadku nie zwrócenia się o wyrażenie zgody , lub też odmowy wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 7 , kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę, sporządzając notatkę z podjętych działań , która podlega włączeniu do akt Komisji.

    § 14

    1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

    2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Burmistrza kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.

    § 15

    1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

    2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

    3. Kierownik kontrolowanego podmiotu , który odmówi wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2 obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

    4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, a także w przypadkach innych niż określone w ust. 3.

    5. Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

    § 16

    Obowiązki przypisane niniejszym regulaminem kierownikowi kontrolowanego podmiotu mogą być wykonane za pośrednictwem podległych mu pracowników.

    § 17

    Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

    V. Protokoły kontroli

    § 18

    Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 3 dni od daty jej zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący:

      1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

      2) imię i nazwisko kontrolującego ( kontrolujących),

      3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

      4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

      5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

      6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole

      7) datę i miejsce podpisania protokołu,

      8) podpisy kontrolującego ( kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy,

      9) protokół pokontrolny może zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

    § 19

    1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących, osoby te są obowiązane do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

    2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił Przewodniczący Komisji, składa on - na zasadach wyżej podanych - wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady.

    § 20

    1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

    2. Uwagi, o których mowa  w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego.

    § 21

    Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach , które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu - otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.

    VI. Zadania opiniodawcze

    § 22

    1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu Gminy i Miasta i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi.

    2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w ust. 1 na ręce Przewodniczącego Rady w terminie określonym w Regulaminie Rady, stanowiącym załącznik nr 3 do Statutu.

    3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 Przewodniczący Komisji przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej w terminie do dnia 30 marca.

    § 23

    1. Komisja opiniuje na piśmie wniosek w sprawie odwołania Burmistrza& z przyczyny innej niż nieudzielenie absolutorium.

    2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinie, o których mowa w ust. 1 na ręce Przewodniczącego Rady w terminie 7 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.

    § 24

    Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach Rady.

    VII. Plany pracy i sprawozdania Komisji.

    § 25

    1. Komisja na pierwszej sesji w nowym roku przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy .

    2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

      - terminy odbywania posiedzeń,

      - terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

    3. Rada może zatwierdzić również część planu pracy Komisji. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowych po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

    § 26

    1. Komisja składa Radzie - w I kwartale nowego roku - roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

    2. Sprawozdanie powinno zawierać:

      1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

      2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

      3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję,

      4) wykaz wyłączeń, o których mowa w § 5 regulaminu,

      5) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,

      6) ocenę wykonania budżetu Gminy i Miasta za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.

    3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja składa sprawozdanie ze swojej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania .

    VIII. Posiedzenia Komisji

    § 27

    1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Komisji zgodnie z planem pracy Komisji oraz w miarę potrzeb.

    2. Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenia Komisji, które nie są objęte planem pracy Komisji, w formie pisemnej.

    3. Posiedzenia, o których mowa w ust. 2 mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji, a także na pisemny wniosek :

      - Przewodniczącego Rady lub też pisemny wniosek:

      - nie mniej niż 10 radnych,

      - nie mniej niż 3 członków Komisji.

    4. Przewodniczący Rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia Komisji obowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.

    5. Przewodniczący Komisji może zaprosić na posiedzenie Komisji:

      1) radnych nie będących członkami Komisji,

      2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.

    6. Z posiedzenia Komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków Komisji uczestniczących w posiedzeniu.

    § 28

    1. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.

    2. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.

    3. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Komisji.

    IX. Postanowienia końcowe.

    § 29

    Obsługę biurową Komisji zapewniają pracownicy Urzędu Gminy i Miasta Koziegłowy.

    § 30

    1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania Komisji.

    2. W przypadku gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym są zawarcia stosownej umowy w imieniu gminy.

    § 31

    1. Komisja może na zlecenie Rady lub też po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

    2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i radnych - członków innych komisji Rady.

    3. Przewodniczący Komisji może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolującego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

    4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, przeprowadzonej przez Komisję stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego regulaminu.

    5. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

    § 32

    Komisja może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.