Załącznik nr1 do Uchwały Nr 72/VI/2003
Załącznik nr1 do Uchwały Nr 72/VI/2003
Rady Gminy i Miasta w Koziegłowach z dnia 23 kwietnia 2003 r.
REGULAMIN UTRZYMANIA PORZĄDKU I CZYSTOŚCI NA TERENIE GMINY I MIASTA KOZIEGŁOWY
Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§1

  1. Regulamin ustala szczeg6łowe zasady utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości znjdującej się w gminie i mieście.
  2. Postanowienia Regulaminu są interpretowane i stosowane w zgodzie w szczególności z przepisami ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w (Dz.U. nr 132 poz.622, z późn. zm.) oraz ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. nr 62 poz.628).

§2

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

  1. odpadach komunalnych drobnych - należy przez to rozumieć odpady zbierane do typowych pojemników,
  2. odpadach komunalnych wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary lub masę, w typowych pojemnikach,
  3. odpadach roślinnych - należy przez to rozumieć odpady powstające na prywatnych lub publicznych terenach zielonych wskutek ich pielęgnacji lub uprawiania oraz odpady pochodzenia roślinnego z targowisk,
  4. zakładzie utylizacji odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć legalnie działający obiekt służący prowadzeniu odzysku lub unieszkodliwienia odpadów komunalnych; w szczególności mogą to być składowiska, kompostownie, spalarnie, zakład przetwarzania odpadów wielkogabarytowych, budowlanych, surowców wtórnych, punkty zlewne odpadów ciekłych,
  5. firmie wywozowej - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę, w rozumieniu odpowiednich przepisów, posiadającego wydane przez burmistrza gminy i miasta zezwolenie na wykonanie usług związanych z postępowaniem z odpadami komunalnymi lub nieczystościami ciekłymi.

§3

Regulamin obowiązuje:

  • właścicieli nieruchomości,
  • kierowników budów,
  • jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,
  • wszystkich korzystających z terenów będących własnością gminy.
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na nieruchomościach i terenach użytku publicznego.

§4

  1. Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości.
  2. Właściciele nieruchomości albo inne podmioty wskazane ustawą z 13 września 1995 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mają obowiązek niezwłocznego oczyszczania ze śniegu i lodu oraz usuwania błota i zanieczyszczeń z chodnika.
  3. Obowiązek określony z ust.2 dotyczy innych części nieruchomości służących do użytku publicznego.

§5

  1. Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarniecie w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań usuwających lub co najmniej ograniczających śliskość chodnika. Piasek użyty do tych celów należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.
  2. Zanieczyszczenia usuwane z chodników winny być gromadzone w pojemnikach na odpady, z zachowaniem postanowień §l7 ust.2i 3.
  3. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.
  4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania sopli i nawisów śniegu z dachów i gzymsów budynków niezwłocznie po ich pojawieniu
  5. Obowiązki określone w ust.1-4 dotyczą właścicieli nieruchomości bądź innych podmiotów obciążonych obowiązkiem oczyszczania chodników oraz zarządców dróg.

§6

  1. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego, mają obowiązek ustawienia na tych terenach lub obiektach koszy na śmieci i systematycznego ich opróżniania, w sposób niedopuszczający do przepełnienia.
  2. Obowiązek określony w ust.l dotyczy także za zarządzającego drogą publiczna, znajdującą się na obszarze zabudowanym w rozumieniu przepisów ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U nr 98 poz.602 z późn. zm.) oraz, w odniesieniu do przystanków komunikacji publicznej, przedsiębiorców korzystających z takich przystanków.

§7

  1. Zabrania się na terenie całej gminy i miasta spalania odpadów z działalności gospodarczej.
  2. Dopuszcza się spalanie pozostałości roślinnych.
  3. Zabrania się niszczyć roślinność na zieleńcach przeznaczonych do użytku publicznego.
  4. W przypadku składowania materiałów budowlanych w pasie drogowym właściciel zobowiązany jest uzyskać zgodę zarządcy drogi na powyższe składowanie.
  5. Zabrania się niszczenia elewacji budynków, ogrodzeń i innych obiektów dostępnych publicznie, a także umieszczania na nich plakatów, reklam, ogłoszeń oraz malowania haseł i rysunków.
  6. Zabrania się wypalania suchych traw na łąkach, nieużytkach, rowach i terenach odłogowych
  7. Zabrania się wypuszczania nieczystości ciekłych do rowów, rzek i kanalizacji deszczowej
Rozdział 3
Zasady usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości.

§8

  1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości muszą być gromadzone w urządzeniach odpowiadających wymaganiom określonym w niniejszym Regulaminie, natomiast nieczystości ciekłe, nieodprowadzane do sieci kanalizacyjnej bądź przydomowej oczyszczalni ścieków, w zbiornikach odpowiadających wymaganiom wynikającym z przepisów odrębnych, w szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. nr 106 poz. 1126 z późn. zm.)
  2. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne.

§9

Odpady medyczne lub weterynaryjne, powstające w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych, nie mogą być gromadzone w pojemnikach służących gromadzeniu odpadów komunalnych. Szczegółowe zasady postępowania z tymi określają przepisy odrębne.

§10

  1. Pojemniki na odpady komunalne drobne należy ustawić w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników jak i dla pracowników firmy wywozowej, w sposób niepowodujący nadmiernej uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
  2. Pojemniki powinny być ustawione w granicach nieruchomości w miejscu trwale oznaczonym, na równej nawierzchni, w miarę istniejących możliwości
  3. utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.
  4. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.
  5. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do ustawiania koszy na odpady ustawianych na drogach publicznych i przystankach komunikacji zbiorowej

§11

  1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i nie powodowało zagrożeń dla zdrowia użytkowników.

§12

  1. Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom firmy wywozowej dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażenia na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.
  2. Obowiązki określone w ust. 1 dotyczą także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.

§13

  1. Powstające na terenie nieruchomości odpady roślinne powinny być gromadzone oddzielnie oraz przekazywane do kompostowni odpadów. Z obowiązku zwolnieni są właściciele nieruchomości dokonujący kompostowania we własnym zakresie bądź używający drewna do celów energetycznych.

§14

  1. Stałe odpady komunalne drobne muszą być usuwane z terenu nieruchomości periodycznie w terminach uzgodnionych z firmą wywozową.
  2. Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastapi wypływ ze zbiornika, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód podziemnych.
Rozdział 4
Urządzenia przeznaczone do gromadzenia odpadów.

§15

Właściciel nieruchomości zapewnia wyposażenie jej w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych poprzez zakup takich urządzeń, wydzierżawienie od firmy wywozowej lub gminy lub w inny sposób ustalony w drodze umowy z firmą wywozową lub innym podmiotem.

§16

  1. Odpady komunalne drobne mogą być gromadzone jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach, wyłącznie do tego celu przeznaczonych.
  2. Pojemniki służące do gromadzenia odpadów komunalnych drobnych mogą mieć pojemność od 0,05 do 5m3 a kontenery od 5 do 36m3
  3. Pojemniki na odpady komunalne drobne służą wyłącznie do gromadzenia tego rodzaju odpadów.
  4. W sytuacjach wyjątkowego krótkotrwałego zwiększania ilości odpadów komunalnych dozwolone jest gromadzenie ich w szczelnych workach z tworzywa.
  5. Kosze na odpady, ustawiane na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz na terenach użytku publicznego, powinny odpowiadać następującym wymaganiom:
    • a) powinny być ustawione w miejscach o największym nasileniu ruchu pieszego.
    • b) powinny być metalowe o pojemności odpowiedniej do potrzeb i opisane

§17

  1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady w takim stanie sanitarnym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i powodowania zagrożeń dla zdrowia użytkowników, a szczególności ma obowiązek utrzymywania ich w czystości oraz co najmniej raz na kwartał dezynfekowania.
  2. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej.
  3. Zabrania się spalania w pojemnikach jakichkolwiek odpadów komunalnych (także suchych odpadów roślinnych). Nie narusza to zwolnienia określonego w §12 Regulaminu.
  4. Obowiązki określone w ust.l-3 stosuje się odpowiednio do koszy na odpady, ustawionych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego.

§18

Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nieutrudniający korzystanie z nieruchomości przez osoby do tego uprawnione i usuwane możliwie jak najszybciej, w terminach uzgodnionych z firmą wywozową lub podmiotem prowadzącym zakład ich utylizacji.

§19

  1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnej zbiórki następujących odpadów
    • szkło
    • papier

    • tworzywa sztuczne

  2. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się pojemniki odpowiadające ogólnym warunkom określonym w niniejszym regulaminie z tym, że pojemniki te powinny być utrzymywane w następującej kolorystyce:
    • a) niebieski - z przeznaczeniem na papier,

    • b) biały - z przeznaczeniem na szkło białe,
    • c) zielony - z przeznaczeniem na szkło kolorowe,
    • d) srebrzystoszary - z przeznaczeniem na metale,

    • e) żółty - z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne,
    • f) brązowy - z przeznaczeniem na odpady organiczne.
  3. Pojemniki dla selektywnej zbiórki odpadów nieodpłatnie udostępnia mieszkańcom gmina, są ustawione w miejscach ogólnodostępnych.
  4. Selektywna zbiórka odpadów powinna być przeprowadzona z zachowaniem ogólnych warunków usuwania odpadów określonych w niniejszym Regulaminie. Szczegółowe zasady selektywnej zbiórki odpadów ustalone zostaną w umowie z firmą wywozową lub zakładem utylizacji odpadów.
Rozdział 5
Zasady rozliczania usług w zakresie postępowania z odpadami komunalnymi i nieczystościami ciekłymi.

§20

  1. Ustala się następujące normatywne ilości stałych odpadów komunalnych drobnych produkowanych przez jedną osobę wciągu tygodnia:
    • a) 10 litrów jako ilość podstawową
    • b) 5 litrów dla osób zamieszkujących na nieruchomościach, prowadzących selektywną zbiórkę odpadów bądź też właściciele prowadzą kompostowanie odpadów organicznych we własnym zakresie, albo oba te działania są prowadzone łącznie,
    • c) 5 litów na każdą z osób przebywających na terenie szkoły każdego typu,
    • d) 2 litry na każdą z osób przebywających na terenie przedszkoli
    • e) 5 litrów na każdego pracownika zatrudnionego w obiekcie biurowym.
  2. Normatywnie ilość nieczystości płynnych wylicza się według zasad określonych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14.01.2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz.U.nr 8 poz 70).

§21

  1. Ustala się następujące zasady rozmieszczania pojemników na odpady komunalne drobne na nieruchomościach:
    • a) na każdej nieruchomości zamieszkałej powinien się znajdować pojemnik o pojemności będącej co najmniej iloczynem liczby osób rzeczywiście zamieszkujących na terenie nieruchomości i obowiązującej dla danej nieruchomości normatywnej ilości odpadów, ustalonej według zasad określonych w §20
    • b) na nieruchomościach obejmujących budynki wielomieszkaniowe, biurowe, lub inne służące przebywaniu większej liczby osób łączna objętość pojemników może się różnić o 1/10 w stosunku do objętości wyliczonej zgodnie z zasadami określonymi w pkt a.

§22

  1. Właściciel nieruchomości obowiązany jest do zawarcia umowy na odbiór odpadów co najmniej w ilości wynikającej z wyliczenia dokonanego w oparciu o przepisy niniejszego rozdziału.
  2. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do pobierania, przechowywania i okazywania, na zasadach określonych w ustawie z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, dowodów usunięcia ustalonej ilości odpadów w sposób zgodny z postanowieniami tejże ustawy.
  3. Właściciel nieruchomości jest obowiązany do udzielania firmie wywozowej informacji niezbędnych dla ustalenia treści umowy o usuwanie odpadów w sposób zgodny z wymaganiami określonymi w niniejszym Regulaminie.
Rozdział 6
Obowiązki właścicieli zwierząt domowych

§23

  1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia z niego.
  2. Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub zwierzęcia.
  3. Właściciele psów mają obowiązek dokonywać szczepień ochronnych a w szczególności szczepień przeciwko wściekliźnie.

§24

  1. W miejscach publicznych psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
  2. Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnika.
  3. Zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych, jeżeli zakaz taki wynika z wyraźnego oznakowania dokonanego przez właściciela nieruchomości (placówki czy obiektu).

§25

  1. Właściciel zwierząt domowych są ze sobą zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych lub w innych pomieszczeniach budynków służących do użytku publicznego, a także na terenach użytku publicznego, takich jak ulice, chodniki, parki, skwery, zieleńce itp.
  2. Zakazuje się wyprowadzania psów do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci.
Rozdział 7
Zasady utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.

§26

  1. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszym regulaminie.
  2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest obowiązany zapewnić:
    • a) gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, w tym zwłaszcza z wymaganiami niniejszego Regulaminu, i nie zanieczyszczenie terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych,
    • b) niepowodowanie uciążliwości przez prowadzoną hodowlę, wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich, takich jak hałas, odory czy podobne,
    • c) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych oraz weterynaryjnych.
Rozdział 8
Deratyzacja na terenie Gminy i Miasta sposoby jej przeprowadzenia

§27

  1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek przeprowadzenia deratyzacji na jej terenie w każdym przypadku wystąpienia zaszczurzenia.
  2. Nieruchomości i obiekty na nich zlokalizowane, które należądo osób prawnych, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, właścicieli domów wielorodzinnych, urzędy, organy administracyjne, zakłady opieki zdrowotnej i opieki społecznej, szkoły i placówki w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, placówki kulturalno - oświatowe są objęte obowiązkową deratyzacją.
  3. Deratyzacja wymieniona w ust. 2 przeprowadzana jest dwa razy w roku, w miesiącach kwiecień i wrzesień.
  4. Deratyzację winny wykonywać specjalistyczne jednostki posiadające środki do jej wykonania.
  5. Uczestnicy akcji deratyzacyjnej zobowiązani do przeprowadzenia deratyzacji w terminie do dwóch tygodni od jej zakończenia są zobowiązani złożyć Burmistrzowi Gminy i Miasta Koziegłowy sprawozdanie na piśmie z jej wykonania.
  6. Powszechne akcje deratyzacyjne organizowane będą w porozumieniu oraz każdorazowo na wniosek Państwowego Terenowego Inspektora Sanitarnego.
Rozdział 9
Przepisy końcowe

§28

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udzielania informacji związanych z wykonaniem obowiązków określonych niniejszą Uchwałą, oraz umożliwienia wstępu na teren posiadłości w celu kontroli przestrzegania postanowień niniejszego regulaminu upoważnionym do tego organom administracji samorządowej.